Gepofte bieten met geitenkaas, tijm en notencrumble

Deze gepofte bietjes zijn nauwelijks een recept te noemen, maar lekker is het wel.
Voor FoodWeLove bedachten Em en ik zoiets toen er regenboogbietjes van Willem&Drees in de box zaten.

Een ideale lunch wat mij betreft, misschien nog met wat groene sla en knapperig soda bread erbij.
Verse jonge bietjes kom ik steeds tegen op de markt, dus die gebruikte ik nu. Die zijn zelfs rauw lekker.
Daar zit het groen nog aan, en dat kun je weer heel goed als sla eten. Wel even honderd keer wassen eerst.

Je kunt in plaats van deze bietjes ook gele gebruiken, of witte, of Chioggia (dat zijn die fancy gestreepte).
Als je geen zin hebt in een oven kun je ook voorgekookte bietjes gebruiken. Wel echt minder lekker, mind you.

Ik gebruikte voor de notentopping een bite van BitesWeLove, #36 Salty Nuts om precies te zijn.
Heel handig, maar als ik geen bite binnen handbereik heb gebruik ik meestal hazelnoten in dit gerecht.

IMG_2085

Ingrediënten
Lunch voor twee

4-6 rauwe bietjes, afhankelijk van de grootte
beetje zachte geitenkaas of feta
rasp van 1 citroen
scheutje lekkere azijn
handje noten (of een zakje bites dus)
paar takjes tijm
lekkere olijfolie
zout en peper

Bereiding 

1. Wikkel de bietjes in aluminiumfolie en doe in de oven, ongeveer een uur op 180 graden. Laat afkoelen.
2. Rooster ondertussen de noten in een droge koekenpan als je niét de bite gebruikt en hak de noten fijn. Schil de bietjes, snijd ze in parten of plakjes en besprenkel met olie, azijn, citroenrasp, zout en peper.
3. Maak af met wat blaadjes tijm, geitenkaas en notencrumble.

 

Plaats een reactie